Decydujące znaczenie badań marketingowych i badań rynku

Dział Badawczy

W odniesieniu sukcesu przez firmy z branży farmaceutycznej i medycznej decydujące może okazać się prowadzenie badań marketingowych i badań rynku. Dzięki nim można pozyskać kluczowe dane na temat skuteczności dotychczasowych działań firmy a także możliwości jej rozwoju. Czytaj więcej ›

Prosta zmiana sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej

Dział bazodanowy, Dział marketingowy

Często niepotrzebnie boimy się zmian, bo ich następstwa – choć niewiadome – często są pozytywne. Niektórzy sądzą, że wszystko tak naprawdę jest kwestią podejścia, bo każda zmiana ma w sobie zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty. W 2017 roku zmieni się sposób prowadzenia dokumentacji medycznej – z Medfile ta zmiana będzie lepsza!

Oprogramowanie Medfile to elektroniczna dokumentacja medyczna – rozwiązanie stworzone w firmie Biostat, od lat współpracującej z klientami z branży medycznej, jest propozycją wspierającą pracę podmiotów medycznych – zarówno prywatnych gabinetów jak i dużych przychodni.

Dzięki pracy w chmurze, oprogramowanie zawsze aktualizowane jest do najnowszej wersji. Umożliwia tworzenie i gromadzenie danych, umawianie wizyt, a także przygotowywanie druku recept czy skierowań, wspierając w ten sposób pracę rejestratorów medycznych oraz lekarzy. Dzięki wielodostępowi Medfile może być użytkowany zarówno przez wyżej wymienionych, jak i księgowych, czy pielęgniarek. Ciekawą innowację stanowić będzie z pewnością możliwość załączenia pliku graficznego (zdjęcia) do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta, prowadzonej przy pomocy Medfile.

Zalety Medfile

Mimo, że niektóre funkcje aplikacji do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej różnią się w zależności od dostarczyciela oprogramowania istnieją pewne obiektywne wymogi, które musi spełniać każdy system do EDM. Przede wszystkim chodzi o aspekty związane z bezpieczeństwem – dostęp do dokumentacji mogą posiadać jedynie osoby do tego uprawnione, dlatego ważny element stanowią zabezpieczenia weryfikacyjne. Należy także zadbać o bezpieczeństwo samych danych, które w przypadku awarii sprzętu komputerowego mogłyby zostać utracone. Oba te aspekty wzięto pod uwagę przy tworzeniu Medfile – oprogramowanie posiada zabezpieczenia weryfikacyjne o wysokim poziomie bezpieczeństwa, a funkcja automatycznego tworzenia kopii zapasowej na serwerze pozwala na zewnętrzne przechowywanie danych, co zapobiegnie ich utracie w razie awarii.

Oprogramowanie do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej powinno także rejestrować historię zmian wraz z informacją o autorze wprowadzonych zmian. Oprócz tego ważna jest możliwość generowania dokumentacji do wydruku, w postaci pisemnej.

Zmiana formy prowadzenia dokumentacji medycznej z pewnością ma walory ekologiczne, pozwala także na mniejsze zużycie przestrzeni – i oczywiście umożliwia dostęp do dokumentacji bez konieczności ciągłego jej przenoszenia. Pacjenci z pewnością docenią zmniejszoną ingerencję osób trzecich w przebieg wizyty w gabinecie lekarza.

Z dotychczasowej praktyki jednostek medycznych, które już zdecydowały się na wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej wiadomo, że na pełne „przestawienie się” placówki z papieru na komputery potrzeba około roku czasu. Wielu obawia się, że nagłe wprowadzenie e-dokumentacji w 2017 roku sparaliżuje jednostki medyczne na jakiś czas, co z pewnością wpłynęłoby niekorzystnie na ich wizerunek. Żeby tego uniknąć, warto rozważyć stopniowe wprowadzanie digitalizacji danych, tak, aby konieczność zmian nie była drastycznym przeżyciem ani dla placówki, ani dla pacjentów.

Przystępność badań rynku

Dział Badawczy

Potrzeba prowadzenia badań marketingowych, w tym w szczególności badań rynku jest dla większości przedsiębiorców oczywista. Nie trzeba ich do tego przekonywać. Opinia publiczna również zdaje sobie sprawę z istnienia takich badań, przecież niejeden klient już się z nimi osobiście zetknął, występując w roli respondenta. Ale badania rynku mogą być przystępne nie tylko dla ankietowanego. Mogą być łatwe i przyjazne dla przedsiębiorcy i ankietera. Wystarczy odpowiednie podejście.

Najlepsze podejście

Występując w roli badanego wyraża się zgodę na udział w ankiecie, czy w wywiadzie i tym samym zgadza się udostępnić swój czas, swoją wiedzę i swoje opinie ankieterowi. Wymaga to wysiłku, ale tak naprawdę nieznacznego. W związku z tym, że w badaniu bierze udział liczna grupa (w zależności od tego, czy są to badania jakościowe czy ilościowe, czy jest to badanie lokalne, regionalne, ogólnopolskie, różne są te liczebności), jeden respondent nie jest zanadto obciążony. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samego zlecającego wykonanie badania. Musi on podjąć ważne decyzje, od których zależy kształt projektu. Zdarza się, że już na samym początku popełnione zostają błędy, których stosunkowo łatwo uniknąć. Podstawowym jest lista kwestii, jakie chce się zbadać. To nie jest tak, że organizując badanie raz na dziesięć lat należy pytać klientów o wszystko. Absolutnie nie. Jak zatem uniknąć tego błędu? Organizując badania regularnie i to stosunkowo często, np. raz do roku. Ponadto należy ograniczyć listę problemów do tych naprawdę najistotniejszych. Tak, aby zlecając przeprowadzenie analizy agencji badawczej być pewnym, że powstanie krótki kwestionariusz, możliwy do przyjęcia przez klientów. Innym błędem jest wybranie najtańszej oferty zaproponowanej przez firmy badające rynek. Najtańsze nie oznacza najlepsze, o czym wielokrotnie przekonują się konsumenci. Należy zatem wziąć pod uwagę to, jak często zamierza się przeprowadzać badania i to, jakie kwestie mają zostać poruszone i na tej podstawie spróbować określić jaka oferta spełnia warunki najlepiej. Ostatnim problemem jest to, czy nie przeprowadzić takich badań siłami pracowników firmy. Obecnie dostępne są na rynku programy badawcze, które są tak intuicyjne i przyjazne dla użytkownika, że właściwie można nawet bez doświadczenia przystąpić do budowy kwestionariusza i realizacji badania CAWI (internetowe badanie), CAPI (tradycyjne, ale wspomagane komputerowo), czy CATI (telefoniczne).

Zakres badań

W zakres badania rynku, o czym wspomniano, wchodzi szeroki zasób kwestii tematycznych. Można zatem wykonać badania segmentacji rynku, struktury rynku, konkurencji na rynku, badania dla konkretnych branż, np. market research dla branży farmaceutycznej. W zakresie badania klienta można analizować wartość klienta, opinie o produktach, o marce, o promocji i reklamie. W ramach badania produktu można prognozować wielkość sprzedaży, analizować opakowania, nazwy, logotypy, reklamy, czy wyznaczać koszyk oczekiwanych produktów. A to tylko niewielki, przykładowy przegląd tego, co oferują badania rynku.

Możliwości oprogramowania do CATI

Dział Badawczy, Dział bazodanowy

Badania, jakie można przeprowadzić metodą CATI otwierają liczne możliwości:

  • szybkie dotarcie do grup docelowych,
  • skuteczne badania marketingowe (w zakresie znajomości i przywiązania do marki, skuteczności kampanii reklamowej, a także określenia docelowego rynku zbytu),
  • zbadanie opinii mieszkańców na różne tematy (społeczne, polityczne, ekonomiczne),
  • określenie poziomu zadowolenia mieszkańców z władz, instytucji publicznych,
  • zdiagnozowanie problemów społecznych,
  • zbadanie satysfakcji, opinii i lojalności klientów, pracowników itp.,
  • wskazanie miejsc i kroków, które należy podjąć, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
  • sporządzenie profilu klienta,
  • wskazanie wad i zalet badanego produktu.

Własne studio badawcze?

Czy wiedziałeś, że nie musisz zlecać badania firmie o profilu badawczym? Tego typu badanie możesz wykonać samodzielnie. Potrzebny okaże się komputer z zestawem słuchawkowym i dostępem do Internetu oraz odpowiednie oprogramowanie do CATI, którego licencję można zakpić od niedawna w internetowej ofercie niektórych firm. Własne studio CATI to szybsze i tańsze badania!

Wybór odpowiedniego oprogramowania do CATI

Rozważając skorzystanie z oferty oprogramowania do CATI warto wziąć pod uwagę bezpieczeństwo. System powinien być wyposażony w mechanizmy zabezpieczające przed utratą danych – na przykład poprzez automatyczne tworzenie kopii zapasowych (zarówno baz danych jak i samych formularzy) na zewnętrznym serwerze. Istotne pod względem bezpieczeństwa jest także wsparcie techniczno-merytoryczne, jakie zapewniać powinien dostawca oprogramowania, niezależnie od wbudowanych narzędzi pomocy interaktywnej.

Użytkowanie systemu badawczego powinno umożliwiać bieżące wykrywanie oraz reagowanie na błędy wykryte w czasie tworzenia formularza ankiety. Dlatego istotną częścią oprogramowania do CATI jest moduł tworzenia i testowania logiki ankiety (przejść pomiędzy pytaniami), dzięki któremu zaprojektować można formularze o różnorakim stopniu skomplikowania, włącznie z takimi, w których odpowiedź na jedno pytanie determinuje pojawienie się (lub nie) następnych. Niektóre systemy umożliwiają nawet wstawianie części multimedialnych do ankiet.

Innym ciekawym modułem jest moduł analizy próby, automatycznie zatrzymujący badania, w przypadku osiągnięcia próby o zadanych parametrach. Warto zwrócić też uwagę na zgodność preferowanego oprogramowania do CATI z popularnymi przeglądarkami internetowymi i możliwość zapisu uzyskanych danych w znanym nam formacie. Intuicyjny i przyjazny użytkownikowi charakter interfejsu także stanowi ważny aspekt oferty tego typu oprogramowania.

Medyczne bazy danych

Bez kategorii

Oferujemy także profesjonalnie przygotowane bazy aptek, które podobnie jak bazy lekarzy swoje zastosowanie znajdują głównie w przemyśle farmaceutycznym, gdzie służą jako podstawa przy budowaniu kanałów dystrybucji nowych lekarstw i medykamentów. Jest to więc drugie z najważniejszych narzędzi menadżera (tuż po aplikacjach dedykowanych) w przemyśle farmaceutycznym, dzięki któremu może on wydajnie zarządzać całym przedsiębiorstwem i zapewniać sprzedaż na odpowiednio wysokim poziomie.

Musimy tutaj także podkreślić, iż tworzone przez nas bazy aptek zawierają zawsze wszystkie najważniejsze, szczegółowe informacje na temat poszczególnych placówek, dzięki czemu menadżerowie dostają do ręki w pełni profesjonalne narzędzia, które w połączeniu z bazami lekarzy i oprogramowaniem dedykowanym będą tutaj podstawą w procesach decyzyjnych w przedsiębiorstwach farmaceutycznych. Wartym naszej uwagi jest także fakt tego, iż podobnie jak w przypadku baz lekarzy gwarantujemy tutaj bezpłatne dwuletnie aktualizacje każdej sprzedanej bazy aptek.

Zapraszamy do naszego sklepu online, gdzie zajmujemy się dystrybucją konkretnych, gotowych już baz danych. Przede wszystkim będą to profesjonalnie przygotowane bazy medyczne aczkolwiek znajdują się w naszej ofercie także inne bazy danych, a w szczególnych sytuacjach na życzenie klientów jesteśmy w stanie przeprowadzić odpowiednie badania które maja na celu budowę zupełnie nowej bazy danych, a co więcej będziemy mogli zagwarantować państwu odpowiednie bezpieczeństwo jeśli chodzi o poprawność informacji zawartych w naszych bazach danych, bowiem wszystkie dane są tutaj weryfikowane telefonicznie przez nasz call center, co tylko dodatkowo podnosi wartość dystrybuowanych przez nas baz danych.

Kolportaż materiałów reklamowych

Dział marketingowy

Skuteczność kolportażu materiałów reklamowych prowadzonego przez przygotowane do tego odpowiednio hostessy, została już dawno temu potwierdzona, wobec czego, na dzień dzisiejszy, w wielu przypadkach jest to jedno z lepszych rozwiązań jeśli chodzi o promocję produktów oraz usług. Rzecz jasna wszystko jest tutaj zależne od tego, co będziemy promować, bowiem niektóre produkty trzeba promować poprzez dystrybucję ulotek na adresy osób, które mogłyby być zainteresowane konkretnym produktem, zaś niektóre są tak powszechne i popularne wśród większości ludzi, iż promocja na stoiskach w supermarketach jest tutaj bardzo skutecznym sposobem reklamy. Wysoką skuteczność posiadają też badania mystery shopping, które pozwalają skontrolować jakość oferowanych usług, oraz poziom obsługi klienta.

Przede wszystkim, w tym przypadku, za efektywność odpowiedzialne są hostessy zajmujące się promowaniem konkretnego produktu oraz przedstawianie klientom jego wszystkich zalet. Chodzi nam o to, iż w przypadku kiedy hostessa będzie odpowiednio wyszkolona i dobrze będzie wywiązywała się ze swoich obowiązków, mamy o wiele większe szanse na poprawną promocję produktu bądź usługi, które to działanie będzie przekładać się bezpośrednio na sprzedaż. Dlatego też, prowadzony przez hostessy kolportaż materiałów reklamowych charakteryzuje się stosunkowo wysokim poziomem efektywności. Musimy tutaj także podkreślić, iż w tym szczególnym przypadku, dzięki dobremu przeszkoleniu hostess, na swoich stanowiskach, możliwe osiąganie o wiele wyższej wydajności reklamy niż w wielu innych przypadkach a to przecież kwestia zdecydowanie najważniejsza.

Oferujemy wynajem personelu na tego typu kampanie promocyjne, oraz generalnie całą, kompleksową ich obsługę. Nasze hostessy są bardzo doświadczone, a przede wszystkim wiedzą w jaki sposób przykuć uwagę klientów, aby zainteresowali się przedmiotem promocji. Nasze ceny nie należą do najwyższych, aczkolwiek szczerze musimy przyznać, iż nie są też najniższe, jednakże oferujemy tutaj specjalne, atrakcyjne zniżki i rabaty dla stałych klientów.

Badania ewaluacyjne

Dział Badawczy

Badania ewaluacyjne to zbiór działań mających na celu poznanie wszystkich procesów zachodzących w ramach danego działania lub obiektu w celu jeszcze lepszego jego zrozumienia, oraz wykorzystywania go do swoich celów biznesowych. Ewaluacja dla biznesu polegać więc będzie przede wszystkim na systematycznym zbieraniu informacji o konkretnych działaniach takich jak na przykład proces decyzyjny w przedsiębiorstwie, w celu doprowadzenia do jego optymalizacji i jeszcze wyższego poziomu efektywności z jednoczesnym zminimalizowaniem ryzyka podejmowanych decyzji biznesowych.

Oczywiście badania ewaluacyjne nie są prowadzone tylko w ramach działalności gospodarczej, bowiem przede wszystkim trzeba powiedzieć, iż jest to standard w zarządzaniu sektorem publicznym w USA i UE, czyli jest wykorzystywana do optymalizowania procesów zachodzących w sferze sektora publicznego. Chodzi tutaj na przykład o interwencje publiczne, jakie prowadzi UE w ramach wyrównywania nierówności ekonomicznych pomiędzy poszczególnymi regionami. W tym projekcie prowadzony jest także podprogram o nazwie POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki), w ramach którego prowadzona jest osobna ewaluacja 6.1.3, czyli badanie wszystkich procesów w ramach interwencji publicznych na rynku pracy w krajach UE. Trzeba tutaj powiedzieć iż badania ewaluacyjne stanowią tutaj obowiązek każdego urzędu starającego się o dotacje z UE, bowiem w przeciwnym razie z całą pewnością dotacja nie zostanie przyznana. Dzięki zaś wnikliwie prowadzonej ewaluacji większości procesów, można stale poprawiać ich efektywność, co w przypadku finansów publicznych jest niesłychanie istotnym elementem, które nie możemy pod żadnym pozorem bagatelizować.

Badania fokusowe

Dział Badawczy

Badania fokusowe czyli inaczej zogniskowany wywiad grupowy (ang. focus group interview) – metoda badawcza stosowana przede wszystkim w badaniach jakościowych w socjologii, psychologii, badaniach społecznych i marketingowych. Wykorzystywane są do pozyskiwania podstawowych danych, niezbędnych do określenia problematyki badań, oraz do ustanowienia narzędzi wykorzystywanych w badaniach ilościowych, czyli z reguły ankiety lub kwestionariusza do wywiadów prowadzonych w ramach badań.

Wartym uwagi jest tutaj także fakt tego, iż badania fokusowe pozwalają nam na pogłębienie interpretacji uzyskiwanych wyników badań ilościowych. Ponadto w ramach badania fokusowego prowadzone są dyskusje z osobami badanymi o charakterze autonomicznym, dzięki czemu można je wykorzystywać w badaniach zachowań, wzorców i sposobów postrzegania, bez względu na reprezentatywność badanej grupy. Do przeprowadzenia konkretnego badania fokusowego niezbędna będzie nam profesjonalna fokusownia, czyli odpowiednie pomieszczenie w którym możliwe będzie prowadzenie autonomicznych dyskusji, na których przebieg nie będą wpływały żadne zewnętrzne bodźce.

Dzięki tego rodzaju badaniom możemy także poznać na przykład język potoczny charakterystyczny dla danej grupy społecznej, dzięki czemu będziemy mogli o wiele lepiej sformułować przekaz reklamowy dla danej grupy, a co za tym idzie, wykonany na przykład mailing będzie o wiele bardziej skuteczny, niż w przypadku, kiedy przeprowadzimy go bez wstępnie przeprowadzonych badań fokusowych.

Jest to więc bardzo ważny element prowadzenia działań marketingowych, dzięki któremu mogą one być jeszcze bardziej efektywne.

Analizy statystyczne

Dział Badawczy

Analiza statystyczna to zbiór odpowiednich obliczeń i działań na danych zebranych w wyniku badań statystycznych, czyli na przykład spisów powszechnych, które pozwalają nam na określenie zmienności konkretnych zjawisk masowych. Można tutaj powiedzieć, iż pierwsze analizy statystyczne były wykorzystywane już w starożytnym Rzymie, bowiem prowadzone spisy powszechne należało tutaj odpowiednio analizować w celu wyciągnięcia wniosków ułatwiających planowanie tak rozległym imperium.

Głównym celem analizy statystycznej jest zdobycie rzetelnej i poprawnej wiedzy na podstawie pozyskanych w różny sposób danych. Musimy także pamiętać o tym, iż zbiór danych nadający się do analizy powinien spełniać określone kryteria. Musi my tutaj pamiętać o tym, aby uzgodnić, jaką wiedzę o badanym zjawisku mają dostarczyć dane, następnie prawidłowo zaplanować całe badanie, a na końcu podsumować zbiór danych z obserwacji, podkreślając tendencje, ale rezygnując ze szczegółów.

Mamy tutaj do czynienia z poszczególnymi działami statystyki, które będą stosowane w konkretnych kolejnych punktach analizy. Wyszczególnić możemy tutaj działy takie jak: statystyka opisowa, metoda reprezentatywna, wnioskowanie statystyczne.

Warto podkreślić, iż analizy statystyczne przydatne są do wielu poważnych działań biznesowych i marketingowych takich jak chociażby prognozowanie sprzedaży czy też email marketing, dzięki czemu możemy powiedzieć, iż analizy statystyczne stanowią bardzo ważny element naszych działań na rzecz wspierania przedsiębiorców w swoich działaniach na rzecz osiągania jeszcze wyższego poziomu efektywności.

Badania rynku

Dział Badawczy

Badania rynku mają na celu przede wszystkim określenie zjawisk i procesów zachodzących na rynku, przyczyn ich powstawania i tendencjach panujących dla poszczególnych zjawisk. Chodzi przede wszystkim o to, aby dokładnie określić, czy dane zjawisko na przykład popyt na dany rodzaj produktów czy tez usług, będzie się utrzymywał na dobrym poziomie, będzie spadał, czy też będzie rósł. Przyczyny pojawienia się tego popytu także odgrywają bardzo istotną rolę, bowiem jest to wiedza, która może się okazać niezwykle cenna w przyszłości.

Jeśli ustalimy iż konkretny zespół zjawisk, jest przyczyną pojawienia się popytu na dany produkt, następnym razem, kiedy poprzez badania rynku zaobserwujemy takie zjawiska, będziemy mogli z góry przewidzieć, iż pojawi się popyt na konkretny produkt, co pozwoli nam na wyprzedzenie konkurencji i wyjście naprzeciw potrzebom rynku, które dopiero się pojawią. Jest to swego rodzaju prognozowanie w zakresie zjawisk rynkowych, które pozwala nam na osiągnięcie wyższego poziomu efektywności przedsiębiorstwa a to przecież kwestia zdecydowanie najważniejsza jeśli chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej. Bardzo ważna jest tutaj także odpowiednia statystyka prowadzona w ramach badań rynku, abyśmy mogli w miarę precyzyjnie określać konkretne tendencje rynkowe, i przewidywać rozwój najbliższych wydarzeń, co pozwoli nam być o krok do przedsiębiorstw konkurencyjnych. Jednym słowem badania rynku są tutaj bardzo niezbędnym elementem prowadzenia skutecznych działań biznesowych i podejmowania bezpiecznych decyzji z zakresu najważniejszych procesów zachodzących w przedsiębiorstwach.