Profesjonalne analizy statystyczne dla medycyny

Dział Badawczy, Dział bazodanowy

Każda firma medyczna czy farmaceutyczna wcześniej czy później napotyka na problem związany z możliwością przetworzenia ogromnej ilości danych pochodzących z prowadzonych przez nie badań klinicznych, epidemiologicznych, obserwacyjnych i edukacyjnych. Badania te są nieodzowną częścią rozwoju tych przedsiębiorstw, wręcz niezbędnym ich elementem, jednak oczywiste jest, że im bardziej firma się rozwija, im więcej badań prowadzi, tym więcej danych trafia do niej do przetworzenia. To może spowodować zbytnie obłożenie działu statystyk i analiz. Odpowiedzią na ten problem jest oferta najlepszych firm badawczych. Zwykło się uważać, że zajmują się one badaniami rynku i opinii, ale to błędne myślenie. Już od wielu lat w ich ofercie można znaleźć obsługę medycznych i farmaceutycznych projektów badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem statystyki medycznej.

Istotność planu analizy statystycznej

Z uwagi na dużą różnorodność ośrodków zlecających badania (uniwersytety medyczne, centralne jednostki naukowe, średnie i duże firmy, a także międzynarodowe korporacje), analitycy z najlepszych agencji badawczych muszą dostosować swoją ofertę do ich specyfiki. Inne potrzeby mają bowiem uczelnie, a inne biznes. Ten sam jest jednak cel prowadzenia badań i analiz – wprowadzenie na rynek medyczny nowych, lepszych rozwiązań, procedur i leków dla oczekujących na to pacjentów. Prowadzące do tego analizy statystyczne są zatem niezwykle istotne. Planuje się je wraz z całym procesem badawczym, od początku uwzględniając jaką postać mają mieć dane, baza danych, jakie testy mają zostać wykonane, jakie będzie trzeba skonstruować modele. Podstawowym elementem jest plan analizy statystycznej (inaczej SAP), określenie próby, jej randomizacja i oczywiście postawienie hipotez na podstawie sformułowanych celów badania.

Przetwarzanie danych

Właściwie zaplanowany i przeprowadzony proces badawczy dostarczy niezbędnej ilości danych wstępnie już przygotowanych do obróbki. Trafią one do wyspecjalizowanego w medycznych analizach statystycznych dla medycyny działu firmy badawczej. Wśród jego pracowników muszą znajdować się eksperci w dziedzinach takich jak bazy danych, oprogramowanie bazodanowe, pakiety statystyczne, bioinformatyka, matematyka stosowana. Stosują oni najnowocześniejsze rozwiązania programistyczne i bazodanowe, korzystając z już sprawdzonych narzędzi (SPSS, R) bądź też programując niezbędne narzędzia w najpopularniejszych językach programowania. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie analiz takich jak proste statystyki opisowe, porównawcze, ale też bardziej zaawansowane, poczynając od korelacji i regresji, aż po analizy przeżycia. Na każdym etapie dane i analizy sprawdzane są co najmniej dwustopniowo, by zagwarantować ich rzetelność. Na koniec powstają raporty statystyczne i medyczne opracowania statystyczne, wydatnie przyczyniające się do rozwoju firmy, która zleciła opracowania statystyczne.

Płatne ankiety online

Dział Badawczy, Dział marketingowy

W badaniach rynku i opinii firmy badawcze wykorzystują nie tylko metody jakościowe, jak mystery shopping (tajemniczy klienta), IDI (indywidualne wywiady pogłębione), FGI (zogniskowane wywiady grupowe), czy case studies, ale też ilościowe, jak ankiety telefoniczne CATI, ankiety wspomagane komputerowo CAPI i badania internetowe CAWI. W związku z niskimi kosztami i stosunkowo krótkim czasem realizacji te ostatnie zdobywają coraz większą przewagę nad pozostałymi. Oprócz zalet mają jednak pewien minus – agencja badawcza musi posiadać bardzo dużą sieć respondentów, by efektywnie wykonywać ankiety internetowe. Właśnie dlatego, w celu zachęcenia internautów do wypełniania ankiet są to płatne ankiety.

Najprostszy sposób na zarabianie pieniędzy przez Internet

Badania CAWI mogą kojarzyć się z badaniami na małych grupach, np. urząd chce sprawdzić zadowolenie petentów z obsługi albo firma chce poznać opinie swoich kontrahentów. Jednak coraz częściej wykonuje się przy ich pomocy badania marketingowe na dużych, ogólnopolskich próbach. Płatne ankiety dają firmom badawczym gwarancję, że ankiety internetowe zostaną uzupełnione, a internauci w ten sposób mają możliwość dorobienia do pensji czy po prostu zdobycia nowego doświadczenia. Okazuje się bowiem, że w zasadzie nie ma prostszego sposobu na to skromne dorabianie – siedzimy w domu, o dowolnej porze, po prostu kiedy i gdzie chcemy, wypełniamy ankietę. Paneliści zawsze wcześniej otrzymują informacje o tym, do kiedy aktywna jest dana ankieta, jak długo będzie się ją wypełniać, ile punktów można za nią otrzymać, czy można wypełniać ja w częściach itp.

Ankiety internetowe

Zarabianie przez Internet poprzez wypełnianie ankiet, jak widać, jest przyjazne, proste i zachęcające. Same ankiety dotyczą bardzo różnych tematów związanych z rynkiem i marketingiem. Każda z nich może przynieść coś nowego, za każdym razem wypełniając ankiety za punkty i nagrody można się czegoś nauczyć. Zdarza się, że paneliści są tak zainteresowani tematyką badawczą, że rozpoczynają pracę w firmie badawczej, dla której wypełniali ankiety. A więc może to być pewna ścieżka kariery. Większość jednak pozostaje przy płatnych ankietach internetowych. Wypełnianie ankiet online to naprawdę świetny sposób na zarabianie przez Internet.

Płatne ankiety w badaniu opinii

Kluczową sprawą dla firmy badawczej, ale i samych panelistów, jest jak najszersze uzupełnienie profilu panelisty. Są w nim zawarte informacje, dzięki którym kwalifikuje się uczestników do kolejnych badań i wysyła się im zaproszenia mailowe do udziału w płatnych ankietach. Przede wszystkim trzeba więc uzupełnić dane osobowe, jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu. Następnie wielkość miejscowości zamieszkania i zamieszkiwane województwo. Dopiero po tym należy pochylić się nad pytaniami o zainteresowania i zwyczaje. Nie należy natomiast ufać panelom, w których zadawane są pytania o dane wrażliwe. Nigdy nie można udostępniać w nich np. numeru dowodu osobistego.

Gama rozwiązań informatycznych

Dział Badawczy, Dział bazodanowy, Dział marketingowy

Oprogramowanie szyte na miarę jest niczym innym jak po prostu gamą rozwiązań tworzonych w indywidualny sposób. Takie rozwiązanie zaspokaja potrzeby klientów, gdyż dostosowywane jest do ich potrzeb. Programy szyte na miarę najczęściej tworzy się na specjalne zamówienie, po wcześniejszej analizie wymagań i potrzeb przedsiębiorstwa zlecającego ich stworzenie.

Czym jest aplikacja bazodanowa?

Głównym zadaniem programu dla firmy jest spełnianie kryteriów wyznaczanych przez managerów firmy, w taki sposób, aby zminimalizować nie tylko cenny czas pracowników, lecz także obniżyć koszty związane z wykonywaniem czynności uciążliwych czy zarządzania firmą. Aby można było mówić o aplikacji dedykowanej, należy cały program zaplanować od początku i w odpowiedni sposób dostosować go do specyficznych działań firmy. Warto podkreślić, że programy na zamówienie się nie powtarzają, ponieważ każda firma posiada inne, specyficzne cechy. Pomimo ogólnego podobieństwa i działania na tym samym rynku i tej samej branży, przedsiębiorstwa się od siebie różnią i to sprawia, że najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie indywidualnego systemu informatycznego.

Dlaczego aplikacje dla firm są warte uwagi?

Wiele różnych czynników składa się na sukces danego przedsiębiorstwa. Efektywna praca wewnątrz firmowych zespołów zadaniowych, odpowiednia komunikacja z otoczeniem to tylko niektóre czynniki wpływające na rozwój firmy. By się rozwijać, a co za tym idzie odnieść sukces, stosuje się tworzenie oprogramowania komercyjnego. Powszechnie wiadomo, że tylko firma zarządzana w efektywny sposób ma szansę zaistnieć na rynku. Niekwestionowaną pomocą stał się Internet oraz nowoczesne technologie, dzięki którym tworzy się systemy dla firm. Zapewniają one dużo sprawniejszą komunikację wewnątrz firmy oraz poprawę jakości w kontaktach zewnętrznych, czyli z klientami i kontrahentami. Aplikacje dedykowane są profesjonalnym połączeniem wiedzy klienta i jego wymagań z doświadczeniem analityków, zajmujących się na co dzień automatyzacją i optymalizacją wszystkich procesów biznesowych, które przekładają się na sprawniejsze działanie firmy. Jak już wcześniej wspomniano, by aplikacja odpowiadała firmie, ważne jest by została stworzona od podstaw. Każdy jej element powinien zostać zaprogramowany z największą starannością. Niedopuszczalne jest skopiowanie programu dla firmy, ponieważ wtedy zwiększa się ryzyko, że ów program nie będzie działał w prawidłowy sposób.

Cykl tworzenia oprogramowania szytego na miarę

Podejmując się zadania stworzenia programu szytego na miarę dla danej firmy, warto rozpocząć od dokładnej analizy, jaka jest aktualna sytuacja w firmie oraz jakie są jej potrzeby. Później tworzone jest prototypowanie wstępne, czyli jeszcze lepsze rozeznanie się w analizie problemowej przedsiębiorstwa. Po fazie prototypowania funkcjonalnego, następuje faza testów, czyli sprawdzenia czy wszystko działa jak powinno. Jeśli wszystko sprawnie funkcjonuje następuje wdrożenie programów dla firm. Ważnym jest, by pracownicy przeszli szkolenie w jaki sposób korzystać z aplikacji. Ostatni etap to rozwój aplikacji w firmie.

Rynek medyczny

Dział Badawczy

Wartość rynku medycznego w Polsce stale rośnie, a co za tym idzie, rośnie też liczba podmiotów wchodzących na rynek. Aby utrzymać się w ścisłej czołówce, wiele dużych koncernów medycznych poszło w ślady wiodących przedstawicieli innych branż i rozpoczęło rozwijanie własnych działów badań marketingowych. Badania rynku medycznego pomagają poprawnie określić stan firm konkurencyjnych, rozpoznać stosowane przez nie strategie a także przejąć najskuteczniejsze struktury działania. Dzięki badaniom rynku medycznego można zidentyfikować odpowiedni poziom cenowy dla planowanych do wprowadzenia do aptek produktów. Szeroki zakres możliwości badań rynku medycznego z pewnością pozwala na różnorodne ich zastosowania.

Specjalizacja i doświadczenie

Realizacje w zakresie badań rynku farmaceutycznego oferowane są przez rozmaite firmy badawcze. Planując kampanię warto zapoznać się dogłębnie ze stronami internetowymi firm badawczych, których udział w początkowej i końcowej fazie programu będzie niezbędny. Istotne jest, żeby wśród rozważanych kandydatów na realizatora badań rynku medycznego uwzględnione były takie kryteria jak doświadczenie i specjalizacja. Firmy o wysokim stopniu wyspecjalizowania w analizach dla rynku medycznego posiadają zwykle własne oprogramowanie, niezbędne w badaniach prowadzonych dla rynku medycznego, co okaże się szczególnie istotne w przypadku badań realizowanych za pośrednictwem lekarzy, na przykład badań skuteczności i popularności nowych produktów farmakologicznych. Doświadczenie w prowadzeniu tego typu badań z pewnością korzystnie wpływa na relacje z realizatorem usług badania rynku medycznego – skomplikowanie wewnętrzne systemu opieki oraz liczne obwarowania prawne wokół tego rynku z pewnością mogą dostarczać zarówno trudności interpretacyjnych, jak i być przyczyną niedomówień a w konsekwencji braku płynności we współpracy zamawiającego z wykonawcą usługi badawczej.

Metodologia badań rynku medycznego

Metody realizacji badań rynku medycznego wykorzystują metodologię wypracowaną przez nauki społeczne oraz statystykę. Wykorzystywane w poszczególnych realizacjach techniki pomiaru oraz interpretacji wyników różnią się w zależności od celu i charakteru zlecanego badania dla rynku medycznego. Zasadniczo badania tego typu obejmują trzy grupy respondentów. Są to pacjenci/klienci aptek, pracownicy podmiotów medycznych – lekarze, ale także fizjoterapeuci, pielęgniarki i rejestratorzy medyczni – oraz pracownicy aptek (zarówno magistrzy farmacji, jak i technicy farmacji). Dotarcie do pracowników instytucji związanych z rynkiem medycznym jest niełatwym zadaniem. Zwykle są to osoby zajęte, tłumaczące się brakiem czasu, co znacznie utrudnia możliwość przeprowadzenia z nimi badania ankietowego na podobnych zasadach, jak ma to miejsce w przypadku pacjentów/klientów aptek. Dobre firmy oferujące badania rynku medycznego dysponują własnymi sposobami dotarcia do grup trudnodostępnych, do których należą wspomniane grupy.

Rynek dóbr szybkozbywalnych

Dział Badawczy

Rynek dóbr szybkozbywalnych należy do przestrzeni niezwykle wręcz zatłoczonych. W natłoku marek i produktów niezwykle trudno wybić się z anonimowości. Niektórym jednak się do udaje – ton nadają tej branży duże koncerny, których wspólną cechą jest zwykle umiejętność odpowiedniego przewidywania i lansowania swoich produktów. Znakomitą strategią marki jest na przykład unikalny produkt, stający się ostatecznie nazwą użytkową całej generacji produktów. Proces ten zilustrować można choćby na przykładzie niemowlęcych obiadków w słoiczku – które większość z nas przywykła nazywać po prostu gerberkami, bez względu na to, od jakiego producenta pochodzi rzeczywisty egzemplarz słoiczkowego dania. Inna fantastyczna strategia ma związek ze spójną kolorystyką, jak w przypadku produktów Nivea, gdzie kolor (granat o charakterystycznym natężeniu) stał się właściwie synonimem marki. Poszukując swojej drogi w tłocznym świecie producentów FMCG warto skorzystać z usług licencjonowanego przewodnika.

Przewodnik

Doświadczonymi przewodnikami z pewnością można nazwać członków zespołu badawczego firm wykonujących badania marketingowe FMCG. Tego typu realizacje pozwalają znakomicie poznać sytuację, a najczęściej także zagłębić się w fascynujący świat znaków, przekonań i wartości, którego kreatorami są specjaliści od sztuki sprzedaży. Oprócz rozpoznania wśród strategii konkurencyjnych badania rynku FMCG pozwalają zapoznać się z przekonaniami klientów, którzy stanowią najwiarygodniejszy miernik jakości elementów strategii sprzedażowej i kampanii reklamowych firm. Grupa targetowa sama chętnie poddaje pomysły ulepszeń, analizuje też jak powstają odczucia względem produktu, logotypu czy opakowania – rozmowy z doświadczonym badaczem w roli moderatora spotkań to najlepszy sposób na zapoznanie się z klientami i ich opiniami.

Metodologia

Wspomniane wyżej jakościowe metody badań marketingowych FMCG uzupełnić można zarówno analizą desk research, jak i badaniem ilościowym, które będzie miało charakter weryfikujący w stosunku do danych zebranych w trakcie wywiadów pogłębionych. Rozsądnie jest zlecać tego typu realizacje firmom mogącym wykazać się doświadczeniem w prowadzeniu badań rynku FMCG. Nabyta dotychczas wiedza pozwoli na przewidywanie niebezpieczeństw i bezpieczną nawigację w powodzi anonimowych i nieanonimowych marek i produktów konkurencji. Najlepiej, gdyby agencja, której planujemy zlecić planowane badania rynku FMCG potrafiła wskazań w swoim dorobku realizacje usług badawczych o podobnej tematyce.

Nowoczesna strategia

Dzięki dobrze zainwestowanemu zaufaniu firma zyska solidną podstawę dla budowania własnego wizerunku w odwołaniu do wartości i potrzeb zdiagnozowanych u docelowej grupy klientów. Strategia marketingowa skonstruowana nie tylko w oparciu o jego opinię, ale i we współpracy z klientem to nowoczesny sposób tworzenia bliskiej relacji – ten trend wciąż zyskuje na popularności, podobnie jak badania rynku FMCG i innych branż, którym na sercu leży dobry kontakt z klientem.

Diagnostyka w przedsiębiorstwie

Dział Badawczy

Do najpowszechniejszych sposobów pozyskania wiarygodnych informacji na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa należą badania satysfakcji. Ankietowane w nich osoby to zwykle pracownicy firmy oraz jej klienci – dzięki ich wypowiedziom kierownictwo uzyskuje stosunkowo dokładny ogląd rzeczywistej sytuacji przedsiębiorstwa, wraz ze zidentyfikowanymi tą drogą niedociągnięciami, które mogły by umknąć wizytatorowi. Codzienne doświadczenie wspomnianych grup pozwala cenić wyżej informacje pozyskane bezpośrednio od nich. Warto wspomnieć, że istnieje także inny, nie tak oczywisty pozytywny aspekt badań opinii – jest to aspekt psychologiczny. Oceniając poszczególne aspekty, pod kątem których badane jest przedsiębiorstwo, badani nie są zwykle skłonni udzielać negatywnych ocen w nieprzemyślany sposób. Oceniwszy poszczególne aspekty stosunkowo wysoko, zyskują pozytywny całościowy obraz przedsiębiorstwa – choć niekoniecznie tak by je ocenili, gdyby dokonywali wyłącznie oceny całościowej.

Medycyna…?

Powyższy opis stosuje się do podmiotów każdej branży – w tym również do służby zdrowia. Oprócz wspomnianych korzyści w postaci skutecznej diagnozy stanu jednostki, czy przywracania wiary w pozytywny charakter podmiotów medycznych i zaprzeczanie negatywnemu stereotypowi, korzyścią istotną dla jednostek służby zdrowia, która płynie z prowadzenia badań opinii pacjentów (którzy są właściwie klientami służby zdrowia) jest możliwość uzyskania ministerialnej akredytacji. Perspektywa ta jest najistotniejszym powodem wprowadzenia ankiet pacjentów w podmiotach medycznych. Badanie ankietowe pacjentów odbywa się wówczas przy pomocy kwestionariusza opracowanego w oparciu o wytyczne, wskazówki i dobre praktyki zawarte w ministerialnym rozporządzeniu o standardach świadczeń. Ankietowani mają możliwość wyrażenia swojej opinii odnośnie realizacji wspomnianych standardów, a ich odpowiedzi po zakodowaniu i przeprowadzeniu testów i analiz statystycznych staną się podstawą raportu, oceniającego placówkę.

Akredytacja ministerialna

Ankietyzacja pacjentów może być prowadzona przez jednostkę służby zdrowia samodzielnie, bądź też może zostać zlecona zewnętrznej firmie badawczej. W przypadku realizacji badania przez podmiot medyczny najczęściej dąży się do takiego przeprowadzenia badań ankietowych pacjentów szpitala czy przychodni, aby wzięli w nich udział wszyscy korzystający z usług medycznych danej jednostki. Nie jest to jednak ani konieczne, ani nawet poprawne z metodologicznego punktu widzenia – badanie powinno zostać przeprowadzone nie na jak największej grupie, lecz na stosunkowo niewielkiej próbie reprezentatywnej, która odzwierciedla rzeczywistą strukturę całej badanej populacji. Aby jednak właściwie dobrać reprezentatywną próbę pacjentów, której odpowiedzi można będzie uogólnić jako charakterystyczne dla badanej populacji, trzeba dysponować stosowną wiedzą w zakresie badań społecznych. Jest to jeden z dwóch istotnych powodów, dla których warto rozważyć zaangażowanie zewnętrznej agencji badawczej.

Najlepsza metoda

Drugi powód w zasadzie łączy się z pierwszym, ponieważ daje podobny efekt – obniża koszty badania. Chodzi o technikę prowadzenia badań, która może opierać się na papierowej lub elektronicznej wersji kwestionariusza badawczego. Ankietyzacja może odbywać się więc albo przy udziale ankietera, który może kontaktować się z badanym w jego domu lub w innej lokalizacji, możliwy jest także internetowy kontakt z badanymi – za pośrednictwem strony lub poczty e-mail, kiedy po kliknięciu link respondenci zostaną skierowani do interaktywnego kwestionariusza ankiety. Ostatnią wersją jest natomiast kontakt telefoniczny za pośrednictwem specjalistycznego oprogramowania komputerowego, które pozwala na jednoczesne z pozyskiwaniem odpowiedzi rejestrowanie i kodowanie informacji, dzięki czemu są one gotowe do analiz statystycznych natychmiast po zakończeniu badania telefonicznego. Dodatkowo w ten sposób najłatwiej uzyskać ankiety w całości wypełnione – rośnie zatem response rate, niski w przypadku zarówno ankiet papierowych, jak i ich wersji internetowych w badaniach satysfakcji pacjentów.

Tajemniczy klient – stawianie na jakość

Dział Badawczy, Dział marketingowy

Jedną z technik badawczych, które powinny być wykorzystywane częściej w badanich rynku i badaniach marketingowych powinien być tajemniczy klient. Jest to technika nieodzowna w badaniu obszarów, gdzie następuje kontakt pracowników firmy z klientami. Niezależnie od tego, czy jest to firma usługowa, czy produkcyjna. Mogą to być działy obsługi klienta, sprzedaży, reklamacji, infolinii, czy marketingu. Jest to jednak stosunkowo droga i czasochłonna technika. Warto jednak zainwestować w nią środki, ponieważ dzięki wynikom tego badania można podnieść jakość obsługi klienta, dostosować politykę informacyjną do zmieniających się potrzeb klientów, zwiększyć skuteczność kampanii marketingowej. Tak wymagające badanie, jak mystery shopping, musi być przeprowadzone przez profesjonalistów, a więc dysponującą doświadczonym zespołem agencję badawczą.

Od czego zacząć

Po decyzji o przeprowadzeniu badania, następują prace koncepcyjne. Trzeba wybrać obszary, jakie chcemy poddać procesowi badania, zdecydować, czy ma być to proste badanie wielu placówek, czy też pogłębione badanie losowo wybranej, niewielkiej liczby punktów, opracować scenariusz wizyty tajemniczego klienta. Rzetelność i wiarygodność badania zależy bowiem nie tylko od jakości usług agencji badawczej, której zlecimy projekt, ale też od tego pierwszego etapu. Jeśli chcielibyśmy zbadać zbyt szeroki zakres obsługi klienta, możemy „spalić” wizytę tajemniczego klienta, który będzie zmuszony spędzić w niej więcej czasu i zadać więcej pytań.

Na kogo postawić

Oprócz sprzętu, takiego jak ukryta kamera, dyktafon, tablet lub smartfon, podstawą wizyty są umiejętności i kompetencje audytora. Profesjonalne agencje badawcze inwestują w rozwój swoich tajemniczych klientów, zapewniając im wsparcie merytoryczne, techniczne, a także cykl szkoleń i kursów. Dodatkowo, przed rozpoczęciem konkretnego projektu badawczego audytorzy przechodzą krótkie szkolenie na jego temat. Audytor to nie ankieter. Wymaga się od niego dużo więcej. Musi być obeznany ze sprzętem elektronicznym, który ma obsługiwać, musi mieć dobrą pamięć, być spostrzegawczy, pewny siebie, mieć zdolności aktorskie. Nie może wzbudzić podejrzeń pracowników, z którymi rozmawia. Cały proces wizyty ma wyglądać naturalnie. Dlatego ważne są też takie sprawy, jak ubiór, słownictwo, sposób prowadzenia rozmowy.

Krok po kroku

Wizyta audytora przebiega według określonego, skonsultowanego z firmą schematu. Scenariusz jest z góry narzucony tajemniczemu klientowi, podobnie jak raport, w którym umieszcza swoje oceny i ewentualne uwagi. Standaryzacja procesu zapewnia niemal natychmiastowy dostęp do wyników badania danej placówki, a następnie całej sieci. Umożliwia też benchmarking, a więc porównywanie placówki na tle wszystkich przebadanych punktów.

Useful information about market research in Poland

Dział Badawczy, Dział marketingowy

In Fast Moving Consumer Goods (FMCG) branch you can find articles of daily use, such as groceries, domestic detergents, cosmetics. It is, as you may see from its definition – fast moving. What does it mean? Well, high demand, market flexibility, low manufacture cost and bulk selling. It is not so simple, may you think, and you are right. Because this branch is characterized by very high level of competitiveness. This is perfectly understandable, when you consider, that in every shop every client has a choice of many brands. The company do not have secured market for its products, because of many competitors. Such market needs additional costs of advertising operations. It is essential to conduct market research Poland. Its results may help in sales department, customer service department, marketing department.

What you can find out

As has already been mentioned, FMCG branch covers such products, as groceries, domestic detergents, cosmetics. As you know, when you buy those products, you are rather loyal. Only few things can change your habits. Such things, like change of prices, change of packaging, change of place on the shelf, change of brand, effective marketing campaign. You expect from the producer, that does not trouble you, as a customer, with such changes. It means that the producer should take care of products prices, quality, advertisements, media activity, distribution channels. As a loyal client you expect those things.
So, a process of releasing a new product on the market, on which customers does not like novelty and maintain leadership position of previous products, it is necessary to conduct market research in Poland. It is time-absorbing and costliness, but it works. Results of research projects provide company data essential to develop effective development strategy. Everything begins from the conception of research project. This include such fields, as product, which company wants to research, target groups, sale prices, marketing strategies, distribution channels, advertising efficiency and many more. It means consumer insights, sensory testing in case of groceries, product concepts and prototypes research, advertising concept testing (storyboards/stillomatics), quantitative sensory testing (such as Central Location Test), advertising campaigns tracking, segmentation research, measurements of products presence in the media, including social media.

What to use

Generally, in market research, you can find quantitative and qualitative research, but mainly market research companies use qualitative research. On the one hand this is more exploratory, on the other hand it is relatively expensive and long-lasting. About techniques of this research, there are three man techniques: IDI interviews (individual), FGI interviews (groups), Mystery Client.

Decydujące znaczenie badań marketingowych i badań rynku

Dział Badawczy

W odniesieniu sukcesu przez firmy z branży farmaceutycznej i medycznej decydujące może okazać się prowadzenie badań marketingowych i badań rynku. Dzięki nim można pozyskać kluczowe dane na temat skuteczności dotychczasowych działań firmy a także możliwości jej rozwoju. Czytaj więcej ›

Prosta zmiana sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej

Dział bazodanowy, Dział marketingowy

Często niepotrzebnie boimy się zmian, bo ich następstwa – choć niewiadome – często są pozytywne. Niektórzy sądzą, że wszystko tak naprawdę jest kwestią podejścia, bo każda zmiana ma w sobie zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty. W 2017 roku zmieni się sposób prowadzenia dokumentacji medycznej – z Medfile ta zmiana będzie lepsza!

Oprogramowanie Medfile to elektroniczna dokumentacja medyczna – rozwiązanie stworzone w firmie Biostat, od lat współpracującej z klientami z branży medycznej, jest propozycją wspierającą pracę podmiotów medycznych – zarówno prywatnych gabinetów jak i dużych przychodni.

Dzięki pracy w chmurze, oprogramowanie zawsze aktualizowane jest do najnowszej wersji. Umożliwia tworzenie i gromadzenie danych, umawianie wizyt, a także przygotowywanie druku recept czy skierowań, wspierając w ten sposób pracę rejestratorów medycznych oraz lekarzy. Dzięki wielodostępowi Medfile może być użytkowany zarówno przez wyżej wymienionych, jak i księgowych, czy pielęgniarek. Ciekawą innowację stanowić będzie z pewnością możliwość załączenia pliku graficznego (zdjęcia) do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta, prowadzonej przy pomocy Medfile.

Zalety Medfile

Mimo, że niektóre funkcje aplikacji do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej różnią się w zależności od dostarczyciela oprogramowania istnieją pewne obiektywne wymogi, które musi spełniać każdy system do EDM. Przede wszystkim chodzi o aspekty związane z bezpieczeństwem – dostęp do dokumentacji mogą posiadać jedynie osoby do tego uprawnione, dlatego ważny element stanowią zabezpieczenia weryfikacyjne. Należy także zadbać o bezpieczeństwo samych danych, które w przypadku awarii sprzętu komputerowego mogłyby zostać utracone. Oba te aspekty wzięto pod uwagę przy tworzeniu Medfile – oprogramowanie posiada zabezpieczenia weryfikacyjne o wysokim poziomie bezpieczeństwa, a funkcja automatycznego tworzenia kopii zapasowej na serwerze pozwala na zewnętrzne przechowywanie danych, co zapobiegnie ich utracie w razie awarii.

Oprogramowanie do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej powinno także rejestrować historię zmian wraz z informacją o autorze wprowadzonych zmian. Oprócz tego ważna jest możliwość generowania dokumentacji do wydruku, w postaci pisemnej.

Zmiana formy prowadzenia dokumentacji medycznej z pewnością ma walory ekologiczne, pozwala także na mniejsze zużycie przestrzeni – i oczywiście umożliwia dostęp do dokumentacji bez konieczności ciągłego jej przenoszenia. Pacjenci z pewnością docenią zmniejszoną ingerencję osób trzecich w przebieg wizyty w gabinecie lekarza.

Z dotychczasowej praktyki jednostek medycznych, które już zdecydowały się na wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej wiadomo, że na pełne „przestawienie się” placówki z papieru na komputery potrzeba około roku czasu. Wielu obawia się, że nagłe wprowadzenie e-dokumentacji w 2017 roku sparaliżuje jednostki medyczne na jakiś czas, co z pewnością wpłynęłoby niekorzystnie na ich wizerunek. Żeby tego uniknąć, warto rozważyć stopniowe wprowadzanie digitalizacji danych, tak, aby konieczność zmian nie była drastycznym przeżyciem ani dla placówki, ani dla pacjentów.