Analiza konkurencji pomoże Ci być o krok do przodu
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że sukces Twojego przedsiębiorstwa jest w ogromnym stopniu uzależniony do działań podejmowanych przez podmioty konkurencyjne. Co z tego, że sam zainwestujesz ogromne środki w promocję czy opracowywanie nowych patentów, jeżeli inna firma zrobi to szybciej i lepiej od Ciebie. Wtedy możesz stracić swoich obecnych Klientów, a także możliwość pozyskania nowych w przyszłości. Jakie zatem jest rozwiązanie w takiej sytuacji? Odpowiedź na to pytanie uzyskasz dzięki lekturze naszego artykułu.
W jaki sposób przebiega realizacja analizy konkurencji?
Główną metodą stosowaną w procesie realizacji analizy rynku konkurencyjnego jest desk research. Mamy w tym przypadku do czynienia z analizą danych zastanych, które były już dostępne przed rozpoczęciem projektu badawczego. Do źródeł poddawanych analizie można zaliczyć między innymi:
- informacje przekazywane w branżowej prasie,
- dyskurs publiczny,
- dane z raportów z przeprowadzonych badań i analiz rynku,
- biuletyny,
- publiczne bazy przetargów,
- ustawy prawne i ich nowelizacje, wpływające na rozwój lub regres w określonej branży,
- strony internetowe i katalogi produktów należących do konkurencyjnych podmiotów,
- informacje pozyskiwane dzięki uczestnictwu w branżowych targach oraz eventach.
Badania z udziałem uczestników rynku
Kiedy już uda się pozyskać kompletne dane z analizy rynku, pora wówczas na przeprowadzenie badania w formie wywiadów kwestionariuszowych. Zaprasza się do nich zwykle faktycznych klientów, producentów, dystrybutorów czy ekspertów posiadających wiedzę na temat procesów mających miejsce w danym segmencie rynkowym.
Jakie korzyści można zyskać?
Zastanawiasz się jednak, czy analiza konkurencji nie będzie jedynie sztuką dla sztuki? Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, jeżeli podejmiesz współpracę z doświadczoną agencją badawczą. Współpraca z nią pozwoli Ci przełożyć wnioski z analizy na konkretne korzyści biznesowe. Przede wszystkim zyskasz szansę na:
- rozpoznanie wiarygodności biznesowej kontrahentów,
- identyfikację własnej pozycji rynkowej na tle konkurencji,
- trafne przewidywanie trendów w określonym segmencie rynkowym,
- właściwie planowanie przyszłych działań,
- wzrost zysków ze sprzedaży,
- naśladowanie sprawdzonych rozwiązań stosowanych przez konkurencję,
- unikanie błędnych decyzji na podstawie analizy niewłaściwych działań podmiotów konkurencyjnych.
Podsumowanie
Możesz więc już wkrótce zyskać sporą przewagę nad swoją konkurencją. Uda Ci się to pod warunkiem, że zlecisz sprawdzonej firmie badawczej zadanie realizacji analizy otoczenia konkurencyjnego.