Analizy statystyczne
Analiza statystyczna to zbiór odpowiednich obliczeń i działań na danych zebranych w wyniku badań statystycznych, czyli na przykład spisów powszechnych, które pozwalają nam na określenie zmienności konkretnych zjawisk masowych. Można tutaj powiedzieć, iż pierwsze analizy statystyczne były wykorzystywane już w starożytnym Rzymie, bowiem prowadzone spisy powszechne należało tutaj odpowiednio analizować w celu wyciągnięcia wniosków ułatwiających planowanie tak rozległym imperium.
Głównym celem analizy statystycznej jest zdobycie rzetelnej i poprawnej wiedzy na podstawie pozyskanych w różny sposób danych. Musimy także pamiętać o tym, iż zbiór danych nadający się do analizy powinien spełniać określone kryteria. Musi my tutaj pamiętać o tym, aby uzgodnić, jaką wiedzę o badanym zjawisku mają dostarczyć dane, następnie prawidłowo zaplanować całe badanie, a na końcu podsumować zbiór danych z obserwacji, podkreślając tendencje, ale rezygnując ze szczegółów.
Mamy tutaj do czynienia z poszczególnymi działami statystyki, które będą stosowane w konkretnych kolejnych punktach analizy. Wyszczególnić możemy tutaj działy takie jak: statystyka opisowa, metoda reprezentatywna, wnioskowanie statystyczne.
Warto podkreślić, iż analizy statystyczne przydatne są do wielu poważnych działań biznesowych i marketingowych takich jak chociażby prognozowanie sprzedaży czy też email marketing, dzięki czemu możemy powiedzieć, iż analizy statystyczne stanowią bardzo ważny element naszych działań na rzecz wspierania przedsiębiorców w swoich działaniach na rzecz osiągania jeszcze wyższego poziomu efektywności.